همکلاس عزیز سوالات کل دانشجویان به تعداد 54 سوال تکمیل شد . لطفا سوالات رابه همراه دو فصل کتاب برای امتحان مطالعه بفرمایید . از زحمات شما در طول ترم متشکرم. موفق و پیروز باشید . فلاحی
1 - علیرضا فلاحی نژاد
تعریف رهبری را از نظر هرسی و بلانچارد بنویسید .. . 1
جواب = هرسی و بلانچارد(1983) رهبری را فرایند نفوذ در فعالیت های فرد یا گروه به منظور تلاشی برای تحقق اهداف در شرایط مشخص می دانند و فرایند رهبری را تحقق متغیرهای رهبر،پیرو و موقعیت می دانند.
2 - رهبر اجبارگر چه ویژگیهایی دارد بیان کنید.
جواب = از هم تیمی ها تبعیت فوری انتظار دارد. این سبک را در یک جمله اینگونه می توان خلاصه کرد: «به دستورات من عمل کن». این سبک در زمان بحران بهترین عملکرد را خواهد داشت، مثلاً زمانی که تلاشی برای تصاحب شرکت انجام میشود، یا در مدت یک وضعیت اضطراری واقعی مانند یک توفان یا آتش سوزی. این سبک همچنین می تواند برای کنترل یک مشکل سودمند باشد زمانی که همه اقدامات دیگر با شکست مواجه شده اند. با وجود این، تقریباً باید در همه شرایط دیگر از این سبک پرهیز کرد زیرا می تواند باعث ایزوله شدن افراد و از بین رفتن انعطاف پذیری و نوآوری آنها شود.
.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
2 - حاجی قنبری
1- 1- مدیریت زمان را تعریف کنید؟
در تعریف مدیریت زمان ،مدیریت زمان عبارت است از آگاهی از علم وقت و هنر استفاده بهینه از زمان، داشتن دانش و مهارت لازم در این زمینه و انجام کارها و امور بطور اثر بخش و به موقع که برخورداری از آن یکی از کلیدهای موفقیت است.
2- زمان چیست و آیا توسط انسان قابل کنترل است؟
زمان یکی از ارزشمند ترین سرمایه هایی هر فرد است و در واقع سرمایه برگشت ناپذیر در اختیار انسان است که غیر قابل خریداری و غیر قابل تولید و باز یافت است. این سرمایه عظیم خدادادی همان گونه که حضرت علی (ع) می فرمودند با سرعتی مانند ابر به پیش می رود .در صورتی می تواند به نحو ه احسن برای انسان مفید باشد که با مدیریت صحیح به کنترل در آید.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - مراد پور نظری
1- چهار مورد از ویژگیهای مدیریت مشارکتی را نام ببرید
2- اهداف مشارکت کارکنان را توضیح دهید ؟
جواب سوال 1
1-در اثر مشارکت در تصمیم گیری ها فرد احساس میکند در تعیین سرنوشت خود دخالت بیشتری دارد ودر نتیجه آن رضایت شغلی وایجاد انگیزه برای نیل به اهداف سازمانی میباشد
2-مشارکت به سلامت روحی و روانی فرد به دلیل اینکه احساس مسئول بودن مینماید کمک میکند
3-مشارکت میتواند نیاز به احترام فرد را برآورده کند.
4-مشارکت،کانال های ارتباطی از رده های پایین تر به رده های بالاتر برقرار میکند.
5-مشارکت باعث افزایش کارآمدی واثر بخشی موثر میشود
جواب سوال 2
هدف از مشارکت آن است که با دخالت دادن کارکنان در فرآیند تصمیم گیری از میزان برخوردها و تعارضات موجود بین مدیران و کارکنان کاسته شود و طرفین کار با داشتن حق و فر صت مساوی برای تبادل نظر و تصمیم گیری درباره مسائل سازمانی، خود را متعلق به گروه واحدی بدانند که در جهت تحقق هدف های مشترک فعالیت می کنند. مشارکت کارکنان دارای 3 هدف است:
´ الف: هدف اقتصادی: مشارکت کارکنان سبب افزایش کمی و کیفی بهره وری در سازمان می شود
´ ب: هدف اجتماعی: مشارکت کارکنان باعث تقویت همکاری در طرفین می شود.
´ ج: هدف روانی: میزان برخوردها را کاهش و محیط کاری سالم و مناسبی را به وجود آورده و به آرامش محیط کار کمک می کند. استقرار نام مشارکت در مدیریت ارزش عامل انسان در سازمان را به رسمیت می شناسد و به جنبه انسانی کار توجه بیشتری معطوف می گردد. و موجب رضایت کارکنان می گردد
4 - وحید فلاحی
سوال اول:
1- عوا مل موثر بر بوروکراسی را نام ببرید؟
1-رشد صنعت و تکنولوژی
2-گسترش بازرگانی و امور تجاری
3-توسعه شهرنشینی و ازدیاد جمعیت شهرها
4-تنوع نیازهای آدمی و گسترش آن
5-رشد اقتصادی
6-توسعه دامنه مشاغل و حرف بر اساس گسترش علوم و عوامل یاد شده.
7-این گسترش موجب وسعت یافتن بیش از بیش موسسات علمی، فنی، صنعتی ، فرهنگی، خدماتی، در سطح ملی و بین المللی شده است.
سوال دوم:
2 - اصول تشکیلات بوروکراتیک از دیدگاه وبر را شرح دهید؟
اصل اول: در یک بوروکراسی، اختیار یک مدیر از موقعیت که وی (زن و مرد) دارد نشأت می گیرد.
اصل دوم: در یک بوروکراسی، افراد باید بر اساس عملکردهای خود موقیعت ها را اشغال کند، نه طبق مقام اجتماعی یا ارتباطات شخصی.
اصل سوم: محدوده اختیار رسمی موقعیت و مسئولیت های کاری، و رابطه ی آن با دیگر موقعیت ها در یک سازمان، باید به وضوح تعیین گردد.
اصل چهارم: زمانیکه موقعیت ها براساس سلسله مراتب مرتب شده اند، می توان اختیار را بطور موثر اعمال نمود، از اینرو کارمندان می دانند به چه شخصی گزارش بدهند و چه شخصی به آن ها گزارش می دهد.
اصل پنجم: مدیران باید یک سیستم کاملاً تعریف شده از قوانین، رویه های استاندارد عملیاتی و معیارها ایجاد نمایند تا از آن طریق بتوانند به طور موثر رفتار درون یک سازمان را کنترل نمایند که این اصول در شکل زیر خلاصه گردیده است.
مهدی میرزایی 5-
یکی ازنظریه های انگیزشی فرایندی,نظریه برابری است به اختصار شرح دهید؟-1
نظریه برابری یکی ازنظرات شناختی است که رفتاررادرسازمانهای کاری توضیح میدهد.این نظریه اولین بار توسط ادامز
وایک مطرح شد ومبتنی براین پیش فرض ساده است که مردم میخواهند منصفانه با انها رفتارشد.فرض کلی نظریه این است
به ارزش نسبی بین ستاده وداده خودراباارزش نسبی بین ستاده وداده شخص یااشخاص که از نقطه نظر وی قابل مقایسه
هستند محاسبه کرده واین نسبت ها را باهم مقایسه میکند.
2- تاثیر انگیزش بر کارکرد مدیران درسازمانها راشرح دهید؟
مدیران در سازمانهابه شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان وفراهم نمودن زمینه های رشد وشکوفایی انان است که زمینه
ارتقای بهره وری رافراهم میکند.امروزه نمیتوان بدون توجه به میزان بهره وری در تولید وبدون اگاهی ازعوامل موثر بر
افزایش ان به سوی توسعه پایدار گام برداشت.ازانجاکه انسان درتوسعه نقش کلیدی داردوتحقق توسعه به دست انسان صورت
میپذیرد.برطرف کردن نیازهای روحی وروانی افراد از اهمیت ویژه ای برخورداراست.بنابراین یکی ازوظایف مهم مدیر
انگیزش افراد است,انسان هایی با نیاز های متعدد وبرای نیل به هدف های سازمانی در یک طبقه بندی کلی انگیزه ها در سه
گروه فیزیکی,اجتماعی وروانی قرار میگیرد.بخشی از نیازهای انسان در محیط کارمانندتسهیلات رفاهی محیط کار انگیزه های
فیززیکی اطلاق میشود.دسته ای از نیازهای افرادکه به رفتاردیگران به ویژه مدیریت سازمان ارتباط پیدا میکندوبیشترنیازهای
اجتماعی میگویندوآن گروه از نیازهایی که رضایت روحی افراد را در پی دارد,جز انگیزه های روانی محسوب میشود.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
6 - مرضیه موسوی
1.مدیریت ریسک را تعریف کرده مراحل آن را به طور خلاصه بنویسید؟
مدیریت ریسک فرایند شناسایی ارزیابی وانجام اقدامات کنترلی واصلاح ریسک های اتفاقی بالقوه ای است که مشخصا پیشامد های ممکن آن خسارت یا عدم تغییر در وضع موجود می باشد .
برنامه ریزی :مرحله ای است که در آن نحوه مدیریت خطرهای احتمالی در پروژه مشخص شده وباتوسعه طرح مدیریت ریسک
برای پروژه تکمیل می شود.
شناسایی: در این مرحله افراد تیم دور یکدیگر جمع شده ریسک های احتمالی را شناسایی می کنند وآنها را در لیست های پروژه ثبت می کنند.
ارزیابی ریسک شامل : شناسایی تجزیه وتحلیل وارزشیابی ریسک است . اداره کردن الف:کاهش ب :اجتناب ج :واگذاری یا انتقال د: پذیرش
پایش اجرا نظارت وکنترل :توسط آن می توان از کارکرد موثر برنامه های مربوط به اداره کردن اطمینان حاصل نمود.
2.انواع ریسک را نام برده آنها را مقایسه کنید ؟
1.ریسک سوداگرانه 2. ریسک خطرناک
در ریسک سوداگرانه شما می توانید یک سود آوری تحقق یافته یا بهبود در شرایط نسبت به وضع موجودتان داشته باشید
در مقابل ریسک خطرناک فقط یک امکان بالقوه ی زیان به همراه دارد و هیچ فرصتی برای بهبود روال شرایط فراهم نمی سازد
---------------------------------------------------------------------------------------------------
7- اعظم آریانی
سازمان مجازی را تعریف کنید و انواع آن را نام ببرید ؟ -1
جواب = سازمان مجازی: شبکهای از سازمانهاست اگرچه خود موجدیت مستقلی ندارند اما کارایی و اثربخشی آن افزونتر از سازمانهای بزرگ و مستقل است.
سازمان مجازی: نوعی سازمان تخیلی است، خود وجود ندارد بلکه دیگر سازمانها بدان موجودیت میدهند. سازمانهای مجازی در واقع نوعی از سازمانهای شبکه ای هستند که فاقد هسته مرکزی دائمی اند.
سازمان مجازی : شبکهای موقتی از واحدها و سازمانهای مستقل دانستهاند که شامل تولید کنندگان، مشتریان، و حتی رقباست. این واحدها به کمک تکنولوژی اطلاعات با یکدیگر پیوند میخورند و قدرت مییابند تا از فرصتهای جدید نهایت استفاده را ببرند.
در سازمان مجازی : عامل مهمی که مجازی بودن را تعیین میکند واگذاری فعالیتها به سازمانهای دیگر و تأمین خدمات و کالا با همکاری واحدهای خارجی و اتحاد با آنهاست.
2-انواع سازمانهای مجازی را بنویسید .
الف :سازمان های مجازی باثبات
آن ها فقط با یک سازمان معامله میکنند ، در صورتی که درواقع داد و ستد با شبکه ای از سازمان ها صورت می گیرد . این گونه سازمان ها به سازمان های دایمی نیز معروف اند و در این گونه سازمان ها ، معمولاً یک سازمان به صورت هسته مرکزی وجود دارد که قوانین لازم را به منظورهمکاری میان قسمت های دیگری تنظیم ومشخص میکند
ب: سازمان های مجازی پویا
در این مفهوم ، شبکه ای پویا وجود دارد که اجزاءآن بر اساس کار و هدف مشتری در کنار هم قرار میگیرند و در هر لحظه مشتری میتواند به منظور سفارش به آن ها دسترسی یابد.
ج: سازمان پارندی Modular :
به مدیریت قدرت می دهد تا نیرو و توان خود را بر زمینه هایی متمرکز کند که سازمان مزیت رقابتی دارد . (خاصیت اهرمی)
د: سازمان شبکه ایNetwork :
گروهی از واحدهای سازمان های مختلف است که برای نیل به هدف استراتژیک مشترکی با هم فعالیت می کنند (خاصیت سینرژی)
ه :سازمان بدون مرز Barrier-free :
در این ساختار جریان روان اطلاعات و ارتباطات با واحدهای خارجی , مشتریان , تولیدکنندگان و سایر واحدها برقرار است و سازمان در ارتباط با درون و بیرون هیچ گونه مرزی را نمی شناسد .
- 2معایب و مزایای سازمانهای مجازی را توضیح دهید ؟
جواب :
مزایای سازمانهای مجازی :
در سازمانهای مجازی بعد مسافت و فاصله جغرافیایی مانع از انجام کارها ، برگزاری جلسات ، کنفرانسها و غیره نخواهد شد.
آثار و بلایای فیزیکی از قبیل آتش سوزی ، انفجار ، زلزله و سایر حوادث بر روی روندکاری به حداقل خواهد رسید.
توجه بیشتر بر جنبه انسانی کارها و تاکید کمتر بر اجزاء مکانیکی تکراری و روتین کارها.
برآورده کردن نیازهای بیشتری از مشتریان .
کاهش هزینه های مربوط به فضاهای اداری .
افزایش وابستگی به سرمایه فکر و اندیشه افراد.
کاهش مسائل زیست محیطی به علت تردد کمتر افراد.
باعث افزایش بهره وری و سودآوری می شود.
معایب سازمان مجازی:
افزایش استرس کاری کارکنان بخاطر نزدیک شدن مرز کار و زندگی.
منزوی شدن کارکنان به علت کم شدن ارتباطات اجتماعی
کم بودن تعهد کاری کارکنان دانش محور در قبال پیشنهاد بهتر رقبا وسازمانهای مجازی دیگر
کمرنگ شدن و حذف کارکنانی که از دانش روزکمتری برخوردار هستند..
کاهش وظایف مدیریتی کنترل و نظارت و هماهنگی بین اعضا و مولفه های سازمان
عدم اعتماد و وفاداری کارکنان بهم و سازمان ایجاد وفاداری و تعهد کاری در کارکنان به راحتی امکان پذیر نیست. در اثر کم شدن ارتباطات حضوری .
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
8- کوروش فارسی
-1 دو رویکرد مهم به طراحی شغل را نام برده و مختصرا توضیح دهید.
الف:رویکرد سیستم های فنی-اجتماعی:این رویکرد پیشنهاد میکند که در طراحی بسیار اثر بخش کار ،جنبه های فنی و انسانی شغل تواما باید بهینه شود .انجام هر کاری مستلزم یک تکنولوژی و یک سیستم اجتماعی است .تکنولوژی ابزار ،فنون ،رویه ها ،مهارتها ،دانش و شیوه های مورد استفاده ی کارکنان برای انجام مشاغلشان ،را در بر میگیرد.سیستم اجتماعی شامل افرادی است که در درون سازمان کار میکنند و روابط متقابل آنها را در بر میگیرد .تمرکز صرف روی یکی از این دو منجر به بهینه شدن جزیی تلاشهای طراحی شغل میشود.
این رویکرد به علت چالشی بودن ،ایجاد تنوع ،ارائه شناخت و حمایت اجتماعی ،اجازه انجام وظایف کلی ،حد اقل کردن جهت دهی و کنترل خارجی ،فراهم آوردن بازخورد عملکرد ،قویا برای طراحی شغل دارای الویت است.
ب:مدل ویژگی های شغل :بر اساس این مدل هر شغلی میتواند در قالب ابعاد پنجگانه اصلی شغل شامل:تنوع مهارت ،معنی دار بودن وظیفه ،اهمیت وظایف،استقلال یا اختیاردر کارو بازخورد تشریح و توصیف گردد.ارتباط میان ابعاد اصلی شغل و نتایج،از طریق میزان نیازفرد به رشد ،تعدیل میشود .سه بعد اول (تنوع مهارت ،معنی دار بودن وظیفه،اهمیت وظیفه )برای ایجاد کار معنا دار و با ارزش با هم ترکیب میشوندو اگر فرد در شغلی باشد که از استقلال و اختیار برخوردار باشد این امر به وی احساس مسئولیت شخصی در قبال نتایج عملکرد خود میدهدو بازخورد به شخص کمک میکند که چگونه کارخود را اثر بخش انجام دهد .
2- چه موقع مدیریت باید طراحی مجدد شغل را مورد توجه قرار دهد.
-هنگامیکه کارکنان از مشاغل خود خسته و دلزده شده اند.
-موقعی که نحوه پرداخت و شرایط کاری ،قطعا مشکلی ندارند
-جاییکه تکنولوژی ،تغییرات طرح شغل را از لحاظ اقتصادی ممکن میسازد.
-جاییکه کارکنان برای طراحی مجدد شغل آمادگی دارند.
9- حجت اله محمد ولی
1-رفتار سازمانی را تعریف کرده وعوامل موثر بر آن کدامند؟
¢ جواب- رفتار های سیاسی در سازمان شامل اعمال آگاهانه ای است که برای نفوذ توسط افراد یا گروهها به منظور دست یابی یا حفاظت از منافع خود به هنگام وجود راه حل های متضاد صورت می گیرد.
¢ - عوامل فردی و عوامل سازمانی
2-انواع حسن استفاده سیاسی در سازمان کدامند توضیح دهید ؟
v جواب - تشویق : کسی که از تشویق استفاده می کند تلاش می کند با توسل به احساس و منطق بر ادراک دیگران از یک وضعیت اثر بگذارد.تشویق موفقیت آمیز موجی می شود افراد بجای برد واقعی ,احساس برد داشته باشند.
v ایجاد انگیزه : وادار کردن افراد به کار با ایجاد انگیزه مثل دادن ماموریت مطلوبتر , استقلال بیشتر , بودجه بیشتر و...
---------------------------------------------
10- بیژن لک
1- معنویت به چه معناست ؟
} تلاشی در جهت پرورش حساسیت نسبت به خویشتن، دیگران، محیط طبیعی وترانس فیزیک که این تلاش وکوشش همواره در پی وحدت بخشیدن و یگانگی به این حساسیتها و جهت دادن به سوی سعادت درجهت انسان شدن کامل می باشد.
2 - دلایل بررسی رابطه معنویت و مدیریت را بنویسید ؟
• 1 – تأثیری که معنویت بر رفتار مدیریتی دارد . 2 – دورنمای مدیریت توأم با معنا
------------------------------------------------------------------------------------------------------
-11ایران مخلصی
} 1-" تئوری آشوب "راتوضیح دهید.
} آشوب درلغت به معنی درهم آمیختگی،آشفتگی و بی نظمی است .این واژه به معنی فقدان هرگونه ساختاریا نظم است و معمولا در محاورات روزمره آشوب وآشفتگی نشانه بی نظمی و سازمان نیافتگی به نظرآورده می شود و جنبه منفی دربردارد. اما در واقع با پیدایش نگرش جدید و روشن شدن ابعادعلمی ونظری آن امروزه دیگر بی نظمی وآشوب به مفهوم سازمان نیافتگی، ناکارایی و در هم آمیختگی تلقی نمی شود بلکه بی نظمی وجود جنبه های غیر قابل پیش بینی و اتفاقی در پدیده های پویاست که ویژگی خاص خود را داراست . بی نظمی نوعی نظم غایی در بی نظمی است(الوانی ودانایی فرد:1384)
} 2-اثر پروانه ای در تئوری آشوب راتوضیح دهید.
} اثرپروانه ای: لورنس درتحقیقات خود با شگفتی به این نتیجه رسید که یک تغییر جزیی در شرایط اولیه معادلات پیش بینی کننده جوی، منجر به تغییرات بسیار شدید درنتایج حاصل آنها می گردد.به عبارت دیگرطبق اثر پروانه ایی ،تغییر جزیی درابتدا منجر به یک تغییربسیار بزرگ درپایان کار خواهد شد بدین مفهوم که مثلا اگرپروانه ای در پکن پر بزند ممکن است بر اثر این پر زدن ابری حرکت کرده ودر نیویورک طوفانی ایجاد شود.
} کاربرد اثر پروانه ای درمدیریت این است که بر اساس این ویژگی یک تغییرکوچک در شرایط اولیه کار می تواند تغییرات بنیادی واساسی درنتیجه کارایجاد کند.اثر پروانه ای،توجیهی عقلایی و کامل از رفتارها و تصمیمهای مدیران کار آفرین و خلاق و موفق به دست می دهد که با یک حرکت مناسب و کم انرژی توانسته اند موجبات تحول و دگرگونی های عظیم و توفیق های شگرفی را برای سازمان فراهم آورند.یک اندیشه خلاق همچون بال زدن یک پروانه می تواند درمسیری آنچنان کارساز و انرژی آفرین باشد که طوفان وتحول برپا کند واز یک اندک بسیاربسازد.در مورد اثر پروانه ای می توان به مثال مشارکت مردم در فعالیت ها اشاره کرد. سازمانی که قادر باشد از یک نقطه کلیدی یعنی تمایل و مشارکت مردم استفاده کند و آنان را به مشارکت در فعالیتهای خود فرا خواند،قادر خواهد شد تا حرکات عظیمی را با این اهرم تحقق بخشد.
--------------------------------------------------------------------------------
12- لیلا سیف الهی عنوان : مدیریت کارا و اثر بخش ( بهره ور )
سؤال1- واژه های ( بهره ور ی ، کارایی، اثر بخشی ) را تعریف کرده و نقش الگو های مدیریت در بهره وری نیروی انسانی را شرح دهید ؟
* بهره وری عبارت است از :
« بهره وری نوعی نگرش خلاق در جهت بهبود و پویایی وضع موجود از طریق بالا بردن کمیت و کیفیت ، اثر بخشی ، سود
آوری متناوب کار و جلب رضایت نیروی انسانی می باشد. »
* کارایی عبارت است از:
دستیابی به اهداف سازمان با کاهش زمان و هزینه به منظور افزایش کیفیت و کمیت بهره وری و در نهایت انجام درست کارها
* اثر بخشی عبارت است از : تحقق تمام کار های درست
* نقش الگو های مدیریت در بهره وری نیروی انسانی عبارت است از :
الف: تأکید برالگوی مشارکتی : ایجاد جو تشویق همکاری در بین کارکنان و بطور کلی مشارکت بیشتر ، همکاری ، ارضای شغلی و پاداش کافی .
ب: اصلاح روابط مدیر و کارکنان و رهبری صحیح: ارائه ی اطلاعات دقیق در باره عملیات سازمان ، برگزاری جلسات عادی یا ویژه برای رسیدگی به مشکلات کارکنان ، استفاده از هر فرصت به منظور جاب دوستی و حمایت بر مبنای صداقت ، استفاده از نظرات و پیشنهادات کارکنان
سؤال 2- چرخه ی عوامل موثر بر بهره وری و کارایی را رسم نموده و اقدامات مدیریتی مهم برای بهبود بهره وری را بیان کنید؟
منابع فیزیکی |
قوانین و مقررات قوانین و مقررات |
منابع انسانی
|
عوامل بهره وری |
ساختار سازمانی |
منابع فیزیکی مسئولیت اجتماعی |
مدیریت و رهبری |
بودجه و منابع مالی |
فن آوری و منابع اطلاعات |
* اقدامات مدیریتی مهم برای بهبود بهره وری عبارت است از :
تعیین اهداف درست و منطقی و الویت بندی آن ها، برنامه ریزی برای استفاده کامل از مجموع منابع قابل دسترس، تعیین معیار های عملکرد سطح بالا ، سرمایه گذاری برای توسعه سازمان در ابعاد مختلف مبتنی بر نتایج تحقیقات و ارزیابی های علمی و جامع، سعی در حذف موانع ، تنگنا ها ، مقررات نا کارآمد و حل مشکلات فرا راه بهبود و ارتقاء بهره وری ،تأکید و تمرکز متعادل و عقلایی بربخش های مختلف سازمان
( عدم افراط و تفریط در این زمینه )، هماهنگی و ایجاد ارتباطات مناسب افقی و عمودی در سازمان برای کمک به هم افزایی واحدهای مختلف در جهت تحقق اهداف سازمان، نظارت برکیفیت و کمیت فعالیت ها با توجه به اهداف تعیین شده از طریق نظام های سنجش و اندازه گیری ارزیابی اثر بخشی ساختار سازمان ، روش های انجام کار ، سیستم ها ، خط مشی ها و رویه های به کار گرفته شده، ایجاد فضا و جو سازمانی مناسب برای رشد و توسعه حرکت بهره وری، بهبود بهره وری کاری برای متخصصان نیست بلکه باید بخشی از همه کارهای سازمانی و به نوعی فرهنگ سازمانی باشد.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13 – مریم رسولی
1- تصمیم گیری را تعریف کرده ، مراحل آن را نام ببرید ؟
پر اهمیت ترین وظیفه مدیریت تصمیم گیری است ، سایمون مدیریت را برابر فرآیند تصمیم گیری می داند .تصمیم گیری فرآیندی است که از طریق آن راه حل مساله معینی انتخاب می گردد (استونر ،1983) بدین ترتیب تصمیم گیری یعنی کوشش های سازمان یافته برای کار گروهی که سازمان را از خود محوری مدیر نجات و تصمیم گیری گروهی و سازمانی را جایگزین آن می سازد . تصمیم گیری انتخاب بهترین راه حل ممکن از میان راه حل های مختلف و موجود برای حل
یک مسأله است .
مراحل تصمیم گیری :
1- تشخیص و تعیین مشکل و مسئله اصلی که در راه تحقق هدف مانع ایجاد کرده است .
2- یافتن راههای ممکن برای رفع مشکل
3- انتخاب معیاری برای سنجش و ارزیابی راه حلها
4- تعیین نتایج حاصل از هریک از راه حلهای ممکن
5- ارزیابی راه حلها از طریق بررسی نتایج حاصل و اولویت بندی آنها
6-انتخاب یک راه از میان راههای مختلف و ارائه بیانیه ی تصمیم
2 - نظریه های کلاسیک و رفتاری در مورد تصمیم گیری را با هم مقایسه کنید ؟
نظریه کلاسیک : طبق این نظریه نیل به اهداف منفرد و ثابت با تصمیمات منطقی امکان پذیر می باشد .تحقق این نوع تصمیمات در شرایط اطمینان و با داشتن اطلاعات کامل درباره مسائل صورت می پذیرد . و تصمیم گیرنده از شقوق مختلف راه حل ها آگاه بوده و در نتیجه جوابها را به راحتی می توان به هم ارتباط دهد .این نظریه تصمیم گیری ،بر اساس فرضیات منطقی اقتصاد به سلسله مراتب ارزشها و حداکثر کردن عواید و مطلوبیت نهایی می پردازد ،لذا مدیر جهت نیل به اهداف سازمانی راه کاری را می پذیرد که منطقی تر باشد . نظریه کلاسیک تصمیم گیری را یک رویکرد کاملا منطقی و عقلانی می داند .
نظریه رفتاری : این نظریه توسط سایمون تدوین گردیده است . طبق این نظریه تصمیمات بر اساس محدودیتی از شرایط واقعی و به شکل تقریبی ارائه می گردد مدیر بندرت با اطلاع کامل و بیشتر با اطلاعات در دسترس تصمیم می گیرد .همچنین مدیر آگاه به همه راه حلها و نتایج حاصل از را کار نیست . مدیران به جای حداکثر کردن ، در پی یافتن سود مناسب با رضایت بیشتر هستند ، لذا مدیر در تصمیم گیریها خود را مقید به روند صرف تصمیم گیری منطقی نمی بیند.(صفر زاده ،1388، ص .155) نظریه رفتار اداری به دنبال آن است که چگونه سازمانها برای وصول به اهداف تعیین شده ،ابزارها و فراگردهای سازمانی را در اختیار می گیرند و آنها را جهت می دهند تا تصمیمات افراد سازمانی در راستای اهداف تعیین شده باشد .
-------------------------------------------------------------------
14- روح اله عباسی
مهمترین اصول و مبانی مدرنیته رافقط نام ببرید؟
علمگرایی، روشنفکری، پیشرفتباوری، مادیگرایی، انسانگرایی (اومانیسم)، فردگرایی، برابرگرایی، آزادیخواهی (لیبرالیسم)، احساسگرایی، دنیاگرایی (سکولاریزم) و سنّتستیزی
اعتقاد بینش پروتستانیزم در مبحث مدرنیسم چیست ؟
اخلاق پروتستانیزم مستلزم دیدگاه دنیوی و «عرفی سازی مذهب» بود و این مذهب جدید، سخت کوشی و کار شدید را نه تنها یک فضلیت اخلاقی بلکه یک مسئولیت گریز ناپذیر می دانست. این بینش با باورها و عادتهای مادی در هم آمیخت و توجیه گر تعقیب هدفهای عقلایی و بشدت اقتصادی شد.
--------------------------------------------
15 – فاطمه صفار شریفی
1-از نظر تسانگ تفاوت سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی چیست؟
جواب 1=سازمان یادگیرنده ،سازمانی است که با ایجاد ساختارهاواستراتژیها به ارتقای یادگیری سازمانی کمک می کند یادگیری مفهومی پویاست که به تدریج از یادگیری فردی به یادگیری سازمانی تغییر می یابد.تسانگ می گوید که دو اصطلاح یادگیری سازمانی وسازمان یادگیرنده بعضی اوقات به اشتباه به جای یکدیگر بکار گرفته می شوند. وی یادگیری سازمانی را مفهومی می داند که برای توصیف انواع خاصی از فعالیتهایی که در سازمان جریان دارد به کار گرفته می شود در حالیکه سازمان یادگیرنده به نوع خاصی از سازمان اشاره می کند که یادگیری سازمانی را در درون خود دارد به عبارت دیگر باید گفت سازمان یادگیرنده حاصل یادگیری سازمانی است به عبارت دیگر یادگیری سازمانی توصیف تلاش های سازمان است که می کوشند از طریق ارتقاء یادگیری افراد در سازمان ، تبدیل به یک سازمان یادگیرنده شوند.
2-کریس آرگریس یادگیری را به چند گروه طبقه بندی کرده است مختصر توضیح دهید؟
جواب 2 =
1-یادگیری یک حلقه ای :این نوع یادگیری سعی در حل مشکلات و رفع عدم تطابق و هماهنگی کارها می شود ونتایج آنها به صورت ساده ازطریق تغییر در کارها نمایان می شود زمانی اتفاق می افتد که در بستر هدفها وسیاستهای جاری سازمان، خطاها کشف واصلاح شوند.
2-یادگیری دو حلقه ای :در این نوع افرادعلاوه بر کشف اصلاح خطاها هنجارها فرایندها سیاستها واهداف را نیز مورد سوال قرار داده وبه اصلاح آن می پردازد. این نوع یادگیری نه تنها واقعیتهای قابل مشاهده بلکه علت آنها وحقایق در پس آنها را نیز مورد سوال قرار می دهد.
3-یادگیری سه حلقه ای :این نوع یادگیری را می توان توانایی یادگرفتن درباره یادگیری نامید. در واقع این نوع در ارتباط با توسعه ظرفیت سازمان برای حل مشکلات، طراحی مجدد سیاستها، ساختارها، سیستم ها و تکنیکها در مواجه با تغییر مداوم فرضها در مورد خود ومحیط قرار داشته وقادر است که سیستم های سنتی ریشه دوانده را که مبنای ارزشها هستند این نوع یادگیری زمانی اتفاق می افتد که سازمانها به خوبی یاد بگیرند چگونه یادگیری یک حلقه ای ودو حلقه ای را اجرا کنند
----------------------------------------------------------------------
16 - مرضیه فارسی
سوال یک - انواع تعارض را بیان کنید؟
1.تعارض بنیادی :تعارضی که غالبا به شکل عدم توافق اساسی بر سر اهداف کار و وسایل لازم برای انجام آنها رخ می دهد،معمولا افراد بر سر مسائلی از قبیل اهداف سازمانی و گروهی ،تخصیص منابع،توزیع پاداش ها،خط مشی ها و روش های کار و تعیین وظایف با هم به توافق نمی رسند.
2. تعارض عاطفی : مربوط به مشکلات میان افراد است و از احساساتی مانند عصبانیت،عدم اطمینان ،نفرت و ترس و نارضایتی و مواردی از این قبیل سرچشمه می گیرد، این تعارض تحت عنوان برخورد شخصیت ها معروف است.
سوال دوم – سیر تکامل اندیشه ی تعارض از دیدگاه رابینز را بصورت مختصر بیان کنید؟
1. دیدگاه سنتی :که در این دیدگاه فرض بر این بود که تعارض بد است زیرا تعارض بار منفی داشته و مترادف واژه هایی چون سرکشی،تمرد،تخریب و بی منطقی بوده ،طبق این تعریف تعارض زیانباراست و می بایست از آن اجتناب شود و وظیفه ی مدیریت پیشگیری از ایجاد تعارض و حل سریع آن است.
2. دیدگاه روابط انسانی :در این دیدگاه وجود تعارض در گروه ها و سازمان ها یک امر طبیعی است و از آنجا که یک منبع طبیعی دارد غیر قابل اجتناب بوده بنابرین مکتب مزبور توصیه می کرد که مدیریت باید آنرا بپذیرد زیرا دلایل زیادی وجود دارد که تعارض به نفع گروه است و عملکرد را بهبود می بخشد و بطور بالقوه این توانایی را دارد که در تعیین عملکرد گروه نیرویی مثبت به حساب آید.
3. دیدگاه تعامل :در حال حاضر تئوری تعارض حول محور این دیدگاه است اگر چه از دیدگاه روابط انسانی بایستی تعارض را پذیرفت ولی در دیدگاه تعامل بدین سبب تعارض مورد تایید است که یک گروه هماهنگ،آرام و بی دغدغه مستعد این است که به فطرت انسانی خویش برگشته یعنی احساس خود را از دست داده،تنبلی و سستی پیشه کند و در برابر پدیده های تغییر،تحول و نو آوری واکنشی از خود نشان ندهد.مدیران در این دیدگاه باید در حفظ سطح معینی از تعارض بکوشند تا گروه را زنده ،پر تحرک،خلاق و منتقد به خود نگه دارد.
17 – حبیب اله کرمی
سئوالات مدیریت اقتضایی
1) آثار برخی از متغیرهای مشهور اقتضایی در موفقیت مدیریت را توضیح د هید.
الف) اندازه سازمان: بر تعداد دلالت دارد هر چه تعداد و اندازه سازمان افزایش یابد باید مساله ایجاد هماهنگی در آن نیز افزایش یابد.
ب) تکراری بودن فن آوری تولید: اگر فن آوری تکراری باشد ساختارهای سازمانی، سبک های رهبری، سیستم های کنترلی مورد نیاز سازمان با آنچه که در سازمان های دارای فن آوری غیر تکراری است تفاوت ندارند.
ج) عدم اطمینان محیطی : آنچه که برای یک محیط پایدار و قابل پیش بینی خوب کار می کند ممکن است که برای یک محیط غیر قابل پیش بینی و در حال تحول سریع و مستمر کاملاً نامناسب باشد.
د) تفاوت های فردی: این گونه تفاوت ها به وزه هنگامی اهمیت می یابند که مدیر بخواهد با توجه به وضعیت نیروی انسانی از میان روش های انگیزش، سبک های رهبری، طراحی های شغلی، گزینه های مناسبی را به کار گیرد.
2) سه عنصر مهم در نظریه اقتضایی را توضیح دهید.
الف) متغیرهای درونی در نظر گرفته می شوند و عوامل بیرونی یا ثابت بودند و یا در نظر گرفته نمی شدند.
ب) متغییرهای مدیریتی : مفاهیم و فنون مدیریتی در واقع عوامل و متغییرهای محیطی درونی سازمان را به وجود می آورند. مانند ساختار سازمانی، ارتباطات درونی، برنامه ریزی و نظارت.
ج) عوامل محیطی : که به بیرونی و درونی و عام و خاص تقسیم می شوند. این عوامل خارج از ساختار رسمی سازمان قرار دارند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
18 – سمیه گودرزی
سمیه گودرزی (سوالات مدیریت تحول)
1-دو مورد از تعاریف تحول سازمانی را بیان نمایید؟
تحول سازمان ، فعالیت یا
تلاشی است برنامه ریزی شده در سراسر سازمان که به وسیله مدیریت عالی سازمان اداره
شده و اثر بخشی و سلامتی سازمان را از طریق برنامه های تغییر برنامه ریزی شده در
فرایندهای سازمان،با استفاده از علوم رفتاری افزایش می دهد.(بک هارد 1969).
تحول سازمان: مجموعه ای از نظریه ها و ارزش ها ، استراتژی ها و فنون مبتنی بر علوم
رفتاری است که در فرایند تغییر برنامه ریزی شده محیط کاری سازمانی(به منظور
افزایش بهبود عملکرد فردی و سازمانی ، از طریق تغییر رفتار اعضای سازمان در
شغلشان)، بکار گرفته می شود(پوراس ورابرتسون،1992)
2-مولفه های کار امد در تحول را نام برده و به اختصار توضیح دهید؟
دو مؤلفهاى است که در اجراى سیستماتیک تحوّل در خور توجه مىباشند
«آموزش» و «گروهسازى»
1-اموزش
افزایش کارایى سازمان در گرو افزایش منابع انسانى و افزایش کارایى منابع انسانى در گرو آموزش
و توسعه مهارت و ایجاد رفتارهاى مطلوب براى انجام موفقیتآمیز مشاغل است. البته لازم به ذکر
است که آموزشهایى باعث افزایش کارایى مطلوب مىگردند که هدفدار، پرمحتوا و مداوم باشند و به
وسیله کارشناسان امور آموزشى، برنامهریزى و اجرا گردند. این آموزشها مىتوانند نیروى انسانى
را همگام با پیشرفتهاى علم و فناورى به حرکت درآورند
پس آموزش براى اعضاى سازمان به منظور تکامل و توسعه شایستگىهایشان براى انجام وظایف جدید، که از تغییرات سازمانى حاصل شده، بسیار حایز اهمیت است. جداى از مقوله تحوّل، سازمانها باید براى حفظ بقاى خود هم که شده تبدیل به یک سازمان یادگیرنده شوند. در این صورت است که علاوه بر افزایش عملکرد، توانایىهاى آنها با فناورى محیط همسان مىشود
2- گروه سازی
بیان شد که فرایند تحوّل در سازمان متّکى بر همکارى کارمندان و مجریان تحوّل مىباشد، حال آنچه
هم در نظر بدیهى است و هم تجربه حکایت از آن دارد، گروهسازى و فعالیتهاى گروهى در سازمان
است.
” گروهسازى" همان تقویت روحیه همکارى براى وصول یک هدف مشترک است. همچنین باید خاطرنشان کرد که در کار گروهى مسائل و مشکلات کار به صورت واقعىتر و ملموستر خود را به نمایش مىگذارد و به مدیر اجازه مىدهد از طریق بازخورد دریافتى از عملکرد کارکنان در مواجهه با مشکلات، نقاط ضعف و قوّت برنامه و کار گروهى را درک کند و چارهاندیشى نماید. پس به طور کلى، تیمسازى بر موضوع تشخیص، مشکلگشایى و سازمان تأکید دارد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19 – لینا مطیعی
1- تمایز مدیریت و رهبری را توضیح دهید.
رهبری نسبت به مدیریت مفهوم وسیع تری دارد.مدیریت نوع خاصی از رهبری محسوب می شود که در آن کسب هدف های سازمانی بر سایر هدف ها اولویت دارد.
اختلاف اساسی میان این دو مفهوم از کلمه سازمان بر می خیزد.رهبری زمانی صورت می گیرد که فردی به هر دلیلی می کوشد بر رفتار فرد یا گروهی اثر بگذارد. این امر میتواند برای نیل به اهداف خود فرد یا دیگران بوده و با اهداف سازمان نیز سازگار یا ناسازگار باشد.
2- نظریه های سنتی رهبری را توضیح دهید.
نگرش های سنتی رهبری اغلب پیرامون شخص رهبر و وضع و موقعیت فردی رهبر متمرکز است.مجموعه مطالعات به کتب مردان بزرگ معروف است که معتقد هستند که افراد خصوصیات رهبری را یا دارا هستند یا از آن برخوردار نیستند.
----------------------------------------------------------------
20- لیلا گودرزی
1) ویژگیهای مدیریت استراتژیک رابیان کنید؟ (5مورد)
-مدیریت استراتژیک قبل ازهرچیزیک وظیفه عالی(بلندپایه) است.
- مدیریت استراتژیک معطوف به آینده بوده وبه هدفهای بلند مدت موسسه مربوط است مدیریت استراتژیک به این می اندیشد که در افق زمانی مشخص شده موسسه چه خواهدشد وچه نتایجی باید انجام گیرد .
- مدیریت استراتژیک سازمان را به صورت یک سیستم نگاه می کند .
- مدیریت استراتژیک سازمانها را به صورت یک سیستم باز می نگرد.
-مدیریت استراتژیک مدیران (رده پایین) سطوح پایین را راهنمایی می کند.
--------------------------------------------------------------
21 – شهره شه دوست
1)ازراهکارهای پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی 5مورد را بیان کنید.
جواب =
1) شناسایی فاصله بین دانش موجود ودانش مطلوب.
2)فراهم آوردن شرایطی برای خلق پیروزی ها وموفقیت های کوتاه مدت.
3)نهادینه کردن ایجاد احساس ضرورت وفوریت تغییر.
4)تشکیل کمیته ای جهت شناسایی افراد فعال وتقدیر از آنها.
5)مدیریت محتوا:به عنوان مرکز مدیریت دانش بر بازار یابی توزیع وکاربرددانش موجود که قبلااخذ شده تمرکز میکند.
22 – مریم رهنما زاده
1 - ادهوکراسی را تعریف کنید
در این ساخت سازمانی گروه های کاری تشکیل می شود و بر حسب ضرورت مامور انجام ان میشوند . این ساخت برای انجام کارهای کل سازمان ،بر واحد های سازمانی کوچک،مردم گرا (دموکراتیک)،نسبتا خود گردان و متشکل از متخصصین رشته های مختلف تاکید دارد
از دید ادهوکراسی هنگام سازمان به شکل مطلوب است که متشکل از گروه ها ی ویژه تخصصی باشد ،نه از بخش های وظیفه ای با کارمندان با جایگاه و وظایف ثابت .در این ساختار افراد برحسب توانایی ها و قابلیت های خود صاحب اختیار می شوند و تمامی اختیارات لزوما از راس هرم سازمانی سرچشمه نمی گیرد .شرکت های بزرگ به واسطه ایجاد ادهوکراسی ها می توانند خلاقیت و نوآوری را ترغیب کرده و زمان بهره وری محصول را کاهش دهند .از ویژگی های این الگوی جدید سازماندهی ،همکاری گروهی در حل مسایل و انجام کارهاست و اختیارات به کسانی تفویض می شود که به کار ویژه ای نزدیکند . با شرایطی که در این سازمان ها ایجاد میکند موجب بروز ابتکار ها ،احساس مسولیت و همکاری کارکنان شده ، از حداکثر توان افراد بهره مند گردد و با نزدیک شدن به این نوع سازماندهی از میزان جابجایی و غیبت کارکنان کاسته می شود .
2 - تمایز میان ساختار رسمی ( بروکراسی ) و غیر رسمی (ادهوکراسی یا درون بروکراسی ) را بنویسید .
یک وجه عمده سازمان رسمی و غیر رسمی غیر شخصی بودن ساختار و ظایف در سازمان رسمی با شخصی بودن روابط با سازمان غیر رسمی است.
در سازمان رسمی روابط سازمانی به طور مکتوب و دقیق طبق نمودار سازمانی برای کارکنان تشریح میشود در صورت لزوم تغییرات بعدی نیز به طور رسمی توسط مدیر ابلاغ میگردد ولی در سازمان غیر رسمی روابط سازمانی به طور شفاهی برای کارکنان بیان می شود و در صورت لزوم به طور طبیعی تغییر می یابد .
روابط رسمی و غیر رسمی هر دو در نقش سازمانی افراد اثر میگذارند ولی ممکن است در هر مقطع از زمانی یکی از این دو رابطه غالب باشند . با وجود این معمولا مدیران از اهمیت روابط غیررسمی غافلند
به کار گمارده شدن افراد از طریق فراگرد کار گزینی در سازمان های رسمی و تصدی شغل در سازمان های غیر رسمی به موجب برقراری و توسعه روابط اجتماعی
سیستم بروکراتیک برای کارهای مشخص و پایدار و سیستم ادهوکراتیک برای کارهای نامشخص و غیر تکراری
-----------------------------------------------------------
23 – معصومه محمودی
۱ـ رویکرد سیستمی را بر اساس نظریه جانسون و همکارانش (۱۹۷۶ ) توضیح دهید؟
رویکرد سیستمی به سازمانها، چارچوب کلی مناسبی برای تفکر، مدیریت و تحلیل فراهم میکند. جانسون و همکاران (1976)، نظریه سیستم را مبنای رویکرد سیستمی قرار داده و فلسفه سیستمی، مدیریت سیستمی و تحلیل سیستمی را به عنوان مفاهیم فرعی آن در نظر گرفتهاند.
شکل1 روابط میان این مفاهیم را نشان می دهد. همان طور که ملاحظه میشود، گردش و توالی عناصر فوق، از نظریه به عمل یا از مفهومی به تحلیلی است. وقتی که نظریه سیستمها به عنوان فلسفه به کاربرده میشود، دیدگاه آن، مفهومی و روش آن، تفکر و تامل است.
در مدیریت سیستمی، دیدگاه، عمل گرایانه و روش ترکیبی است. در تحلیل سیستمی، دیدگاه، بهینه سازی یا مشکل گشایی و روش، مدل سازی است.
رویکرد سیستمی (اقتباس از جانسون وهمکاران(۱۹۷۶)
۲-خواص ویژه سیستم های باز را شرح دهید .
الف – هدف :همه سیستمها چه باز و چه بسته یا کم و بیش باز و بسته خواص معین و مشترکی دارند و کنش و واکنشهای اجزای سیستم و رابطه متقابل آن با محیط حاکی از ناظربودن سیستم به هدفی است. هدف سیستم عبارت از وظیفه یا وظایفی است که آن سیستم در ارتباط با محیط یا سیستمهای مجاور یا سیستمهای بزرگتری که جزیی از آن است، انجام میدهد.بطور مثال اتومبیل برای حمل ونقل طراحی شده است .
ب:ـ درونداد :همه عناصری که از محیط وارد سیستم میشوند (ماده ، ارژی یا اطلاع ) دروندادهای آن به شمار میروند. سیستم با استفاده از دروندادها، وظایفش را انجام داده، هدف خود را تحقق می بخشد.
ج – فرایند تبدیل یا دگرگون سازی (عملیات ) :در هر سیستم هنگامی که دروندادها به صورت مادی، مالی، انسانی و اطلاعاتی وارد سازمان میشوند طی عملیات سازمان همراه با فرایندهای تکنولوژیکی و مدیریت نه تنها تغییر و دگرگونی پیدا می کنند بلکه بر ارزش و سودمندی آنها افزوده می شود .بطور مثال کارخانه با استفاده از دروندادها محصولی تولید می کند ؛ مدرسه کودکان را پرورش می دهد .
د – برونداد : آنچه که سیستم با هدف قبلی یا اتفاقی به محیط یا به سیستم های مجاور خود تحویل می دهد ؛ برونداد گفته میشود. برونداد سیستم به نحوی تغییر شکل یافته درونداد آن است که به اشکال خدمت یا تولید (مادی و معنوی) سود و زیان، رفتارکارکنان (رضایت یا نارضایتی و ...) و اطلاعات به محیط تحویل داده میشوند.
الگوی فعالیتهای سیستم، چرخشی است. یعنی، بروندادهای سیستم به محیط، تداوم و استمرار فعالیت آن را فراهم می سازد.مثلا، یک کارخانه که مواد خام، منابع مالی و نیروی انسانی و ماشینی را به صورت درونداد مورد استفاده قرار می دهد، محصولی تولید کرده، روانه بازار میسازد(برونداد). در صورت جذب محصول در بازار، عواید حاصله مجددا برای تهیه مواد و منابع و نیروی انسانی مصرف می شود تا آن کارخانه به فعالیت خود ادامه دهد.
مدل کلی سیستم باز
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
24 - کیومرث سیفی
مدیریت بحران چیست؟
پیش ازهرچیز بهترآن است تا بطور جداگانه به مفهوم مدیریت وسپس بحران بپردازیم تابتوانیم بر اساس آن تعریف جامعی ازمدیریت بحران ارائه کنیم:صاحب نظری ،مدیریت را هنر انجام امور به وسیله دیگران توصیف کرده است.گروهی دیگرمدیریت را در قالب انجام وظایفی چون برنامه ریزی ،سازماندهی ، هماهنگی و...بیان کرده اند. عده ای هم مدیریت راحداکثراستفاده مطلوب ازمنابع موجود(نیروی انسانی، امکانات مالی،وامکانات فیزیکی)ازطریق اعمال اصول یانظام مدیریت (برنامه ریزی، سازماندهی،هدایت ورهبری، نظارت وکنترل وهماهنگی)برای رسیدن به هدفی خاص تعریف کرده اند.
امابحران درحقیقت ایجادفشارروانی-اجتماعی بزرگ وویژه ای است که باعث درهم شکسته شدن انگاره های متعارف زندگی وواکنش های اجتماعی می شودوباآسیب های جانی ومالی، تهدیدها،خطرها، ونیازهای تازه ای بوجودمی آورد.
حال می توان مدیریت بحران رااینگونه تعریف کرد،حادثه ای که به طورطبیعی ویاتوسط بشربه طورناگهانی ویابصورت فزاینده به وجودمی آیدوسختی ومشقتی رابه جامعه انسانی به گونه ای تحمیل نمایدکه جهت برطرف کردن آن نیازبه اقدامات اساسی وفوق العاده باشد.
2- عناصر تاثیر گذار بر تصمیم گیری مدیران ریسک برای کاهش بحران های سازمانی را نام ببرید؟
مدیریت بحران ازسه فازکاملامجزاتشکیل می شود :نخست پیش بینی/پیشگیری-دوم برنامه ریزی /آموزش-وسوم هدایت/کنترل.همانطورکه می بینیدمواقعی که بحران رخ داده است کارزیادی جزهدایت وکنترل نمی توان انجام داد
ومهمترین اقدامات دراین زمان اتخاذتصمیم های صحیح است .ازدیدگاه مدیریت ،برای اتخاذتصمیم صحیح،به داده ها، اطلاعات وامکان پردازش وتحلیل آنهانیازداریم .اما متاسفانه منابع اصلی همه این موارد تنها قبل از بروز بحران دراختیار ما قرار می گیردو اگر دو مرحله قبلی یعنی پیش بینی/پیشگیری-برنامه ریزی /آموزش، راانجام نداده باشیم شاهد بروز بحران جدیدی دردل بحران رخ داد ه ،خواهیم بود که پی درپی باتصمیم عجولانه ونسنجیده نه تنها بروخامت اوضاع می افزاییم بلکه بحران های جدیدی می آفرینیم که حتی قابل شناسایی نیستندوفقط عوارض ناشی ازآنهابه دنبال هم درکنترل بحران اصلی خلل ایجادمی کند.
----------------------------------------------
25 – مریم عطوفی
1 -متغیرهای که بر سازمان تاثیر گذارند نام ببرید:
جواب :محیط.اندازه.اهداف و استراتژی.ساختار.تکنولوژی
2-انواع ساختارها را نام ببرید و بهترین ساختار در سازمان چه ساختاری میباشد؟
جواب:1.ساختار مبتنی بر وظیفه.2ساختار مبتنی بر محصول
3.ساختار پیوندی .4 .ساختار جغرافیایی.5 ساختار ماتریسی
بهترین ساختار سازمانی انست که بتوان بدان وسیله سازمان را از نظر افقی و عمودی
هماهنگ کرد
-------------------------------------------------------------
26 - الهام هیبدی
1.عوامل گرایش به کارآفرینی را توضیح دهید.
•
افزایش سریع پیدایش رقبای جدید، حتی در صنایعی که در زمینه فناوریهای
پیشرفته فعالیت دارند؛
• سرعت زیاد نوآوری و ارائه محصولات جدید
در بازار و اهمیت حیاتی نوآوری در شرکت ها و سازمانها؛
• عدم پاسخگویی شیوه های سنتی مدیریت به
تحولات سریع، با توجه به حرکت سریع محیط فعالیت شرکتها و سازمانها به سوی پیچیدگی
و عدم پایداری؛
• آشنایی بیش از پیش مدیران با پدیده
کارآفرینی؛
• خروج نیروهای نخبه و شایسته از سازمانها
به منظور کارآفرینی مستقل
• عوامل دیگری مانند رقابت بینالمللی،
کوچکسازی شرکتهای بزرگ و میل کلی به بالا بردن بازدهی و
سوال 2.ویژگی های سازمان کارآفرین چیست؟
1.
توجه به رشد؛
2. داشتن سیاست تهاجمی و پیشتازی در ارائه نوآوری؛
3. تمرکز بر مشتری؛
4. قدرت محاسبه ریسک و پذیرفتن ریسکهایی که منجر به رشد می شوند؛
5. دارا بودن نیروهای کارآمد دارای استراتژی و متعهد به سازمان
6. آمادگی رویارویی با شکست؛
7. اغلب دارای فرهنگ باشگاهی هستند؛ در فرهنگ باشگاهی، قدرت در یک مرکزیت وجود
دارد و به وسیله
تعداد زیادی هنجارها و مقررات غیررسمی تعیین شده به وسیله رهبر، مدیریت میشوند و
محدود به مقررات
مشخص و مکتوب نیستند.
9.آمادگی سازگاری با محیط ناپایدار خارج از سازمان.
-------------------------------------------------------------
27- نسرین فولادوند
1- فرهنگ سازمانی را تعریف کرده و انواع آن را فقط نام ببرید.
فرهنگ سازمانی مجموعه ای از ارزش ها،باورهای راهنما،تفاهمات و روش های تفکر،که بین اعضای سازمان مشترک بوده و از طرف اعضای جدید به عنوان روش های صحیح انجام کارها و تفکر جستجو می شود و افراد سازمان در رو به رو شدن با مسائل و انطباق با محیط و انسجام داخلی از آن بهره می گیرند و بر عملکرد افراد و سازمان تاثیر دارد و ثابت شده که سودمند و با ارزش هستند.
انواع فرهنگ سازمانی الف- فرهنگ قوی ب- فرهنگ ضعیف
2- اهمیت فرهنگ سازمانی در چیست و چهار مولفه(ویژگی) اصلی آن را بیان می کنید.
فرهنگ سازمانی بر فرآیند تصمیم گیری و حل مسئله،انگیزش،رضایت و روحیۀ افراد،میزان خلاقیت و نوآوری تاثیر دارد و در یک کلام،در مدیریت چیزی مستقل و آزاد از نقش فرهنگ نمی توان پیدا کرد.
فرهنگ سازمان نوعی هویت به اعضای سازمان اعطاء می کند،فرهنگ باعث می شود که در افراد تعهداتی فراتر از منابع و علائق شخصی به وجود بیاید.مدیران سازمان ها از طریق فرهنگ سازمانی به وسیلۀ هنجارهای گروهی می توانند بهتر رفتار شغلی و اجتماعی کارکنان را کنترل کنند .
مولفه های فرهنگ سازمانی:
1- نوآوری فردی: میزان آزادی عمل و مسئولیت و استقلالی که افراد در سازمان دارند.
2- ریسک پذیری: میزانی که افراد تشویق می شوند تا ابتکار عمل به خرج دهند و بلند پروازی کنند.
3- یکپارچگی و وحدت: میزان یا درجه ای که واحد های سازمان تمایل به روش انجام کارها به صورت هماهنگ دارند.
4- جهت دهی و رهبری: میزانی که سازمان هدفها و عملکردهایی که انتظار می رود انجام شود مشخص کند.
------------------------------------------------------
28 - سجاد احمدی شکر آباد
1- علم مدیریت فازی؟
بکارگیری علم مدیریت در محیط فازی است. و با استفاده از شیوه های عقلایی و سیستماتیک به تحلیل مسائل مدیریتی پرداخته می شود و با ارائه مدلهای کمی مدیران رادر تصمیم گیری ها یاری می دهد.از این رویدارهای دقیق و قطعی استوار است.با استفاده از این علم در تصمیم گیری،سیاستگذاری و برنامه ریزی مورد استفاده قرار داده می شود علم مدیریت فازی می تواند مدلهایی را طراحی نماید مه نظیر انسان،از توانایی پردازش اطلاعات کیفی بصورت هوشمند برخوردار باشد.
2 - تفکر مدیریت فازی و منطق فازی را توضیح دهید؟
بر اساس این علم همه چیز مشمول یک چیز ثابت است که به موجب ان یا آن چیز درست است یا غلط دانشمندان نیز در گذشته بر اساس همین منطق محیط خود را تحمیل می کردند.در علم منطق و ریاضیات نیز همین استدلال حاکم است و در سال 1965 تفکر مدیریت فازی توسط پرفسور لطفی زاده استاد ایرانی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا طی مقاله ای تحت عنوان مجموعه های فازی ارائه شد که در محیط فازی استدلالهایی انسانی عامل اصلی تصمیم گیری هستند بنابراین مدیر می تواند با استدلالهای خود دراداره بهتر محیط اداری خود بیفزاید.
------------------------------------------------------
29 – مهناز کشوری
کنفرانس نداده –سوال هم نداده
- ۹۴/۰۳/۰۶